Drukuj
Odsłony: 702

 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
rok szkolny 2019/2020

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.

Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
Egzamin pełni dwie zasadnicze funkcje:

Do egzaminu nie przystępuje uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna

w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Z przystąpienia do egzaminu może być zwolniony:

W roku szkolnym 2019/2020 egzamin będzie obejmował:

Od roku szkolnego 2021/2022 oprócz języka polskiego, matematyki i języka obcego, uczeń będzie jeszcze zdawał egzamin z dodatkowego przedmiotu. Będzie mógł dokonać wyboru spośród następujących przedmiotów:

Języki obce jakie ośmioklasista ma do wyboru w naszej szkole to:

- musi to być język, którego uczeń uczył się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Egzamin jest przeprowadzany w dwóch terminach: głównym lub dodatkowym.

Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje uczeń, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.

Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany w ciągu 3 dni.

DZIEŃ PRZEDMIOT CZAS TRWANIA EGZAMINU**
21 kwietnia 2019 (wtorek), godzina 9.00 język polski 120 minut   
22 kwietnia 2019 (środa), godzina 9.00 matematyka 100 minut
23 kwietnia 2019 (czwartek), godzina 9.00 język obcy
wybrany przedmiot*
90 minut
90 minut

*obowiązuje od roku szkolnego 2021-2022
**czas trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów może być wydłużony w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu. Do czasu trwania egzaminu z danego przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).


Wyniki egzaminu będą przedstawiane w procentach i na skali centylowej (odsetek liczby uczniów, - zaokrąglony do liczby całkowitej - którzy uzyskali z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż dany uczeń).

WAŻNE TERMINY

Do 30 września 2019
Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, w której:

Do 21 stycznia 2020
Rodzice ucznia mogą zgłosić dyrektorowi szkoły pisemną informację o zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września.

 Do 7 kwietnia 2020

Złożenie do dyrektora szkoły wniosku przez rodziców ucznia, który uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad albo uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z innego języka obcego nowożytnego niż ten, który został zadeklarowany, z prośbą o poinformowanie okręgowej komisji egzaminacyjnej o zmianie języka obcego nowożytnego, jeżeli języka tego uczeń uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych

Podstawowe zasady obowiązujące podczas przeprowadzania egzaminu

Komunikat dyrektora CKE z 6 sierpnia 2019 r. w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym w 2020 roku.

***

INFORMACJA O SPOSOBIE ORGANIZACJI I PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY (2019/2020)

egzamin danego ucznia z danego przedmiotu egzaminacyjnego może zostać unieważniony.

UNIEWAŻNIENIE EGZAMINU Z DANEGO PRZEDMIOTU

Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu może nastąpić:

Skutkiem unieważnienia egzaminu z danego przedmiotu jest obowiązek przystąpienia do niego w terminie dodatkowym!

Do każdego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty został przygotowany informator zawierający opis egzaminu z danego przedmiotu oraz przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami. Informatory można znaleźć pod tym adresem:

www.cke.edu.pl

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym:

przystępują do egzaminu ósmoklasisty w warunkach lub formach dostosowanych do ich potrzeb, zgodnie z  ogólnym harmonogramem i  według  obowiązujących wymagań egzaminacyjnych.
Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego - dyrektor szkoły.

Sposób dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości danego ucznia wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora CKE.

***

Komunikat dyrektora CKE z 6 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2019/2020

***

Dokumenty, na podstawie których przysługuje dostosowanie warunków lub form przeprowadzania egzaminu

DOKUMENT GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczniowie:
  • słabosłyszący i niesłyszący;
  • słabowidzący i niewidomi;
  • z niepełnosprawnością ruchową;
  • z afazją;
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
  • niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym.
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza uczniowie:
  • z czasową niesprawnością rąk;
  • z przewlekłymi chorobami;
  • chorzy lub niesprawni czasowo.
opinia rady pedagogicznej uczniowie:
  • którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
  • którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą;
  • z zaburzeniami komunikacji językowej;
  • osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych.
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej uczniowie:
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią;
  • z zaburzeniami komunikacji językowej.
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
  • uczniowie z chorobami przewlekłymi.


Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej należy przedłożyć dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2019 r. Jeżeli dokument został wydany po tym terminie - należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu.

Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel ma obowiązek - do 27 września 2019 r. - poinformować rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Nie później niż do 20 listopada 2019 r. dyrektor szkoły przekazuje rodzicom ucznia na piśmie  informację o sposobie dostosowania warunków lub form egzaminu przyznanych uczniowi przez radę pedagogiczną.

Rodzice  ucznia  składają  oświadczenie  o  korzystaniu  albo niekorzystaniu  ze  wskazanych sposobów dostosowania, nie  później  niż  do  25 listopada 2019 r. (jako oświadczenie  w dostarczonym piśmie).

Jeżeli konieczność dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po 25 listopada – dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach